Osobiście bardzo lubię rozwiązywać krzyżówki. Jednak oprócz tego chętnie je tworzę. Krzyżówki stanowią nie tylko rozrywkę, ale wykorzystuje się je także w ćwiczeniach do nauki języka obcego przy utrwaleniu lub powtórzeniu wiadomości. Dziś zaprezentuję krzyżówkę, którą uczniowie mogą stworzyć samodzielnie. Aczkolwiek zastosujemy tutaj nietypowy środek dydaktyczny - papier toaletowy.
Was brauchen wir? [ Co potrzebujemy?]
- das Toilettenpapier [ papier toaletowy ]
- der Filzstift [ pisak]
Najlepszy jest do tego celu papier toaletowy bez wzorków, ale z możliwością odrywania listków. Rozwijamy rolkę i na każdym listku piszemy jedną dowolną literę. Następnie zwijamy papier i zaczepiamy np. na klamce od drzwi. Ważne jest tutaj, by można go było rozwijać.
Wie spielt man das? [Jak w to się bawi?]
Na początku na stole, dywanie lub podłodze układamy hasło, które jest zapisane czerwonym pisakiem. Następnie każdy gracz kolejno odrywa trzy listki z literami. Gdy uda się mu ułożyć słowa pasujące tematycznie do krzyżówki, dopasowuje je.
Naszym hasłem było słowo "Freizeit" [czas wolny]. Układaliśmy do niego hasła związane z tym tematem, np. różne aktywności, rozmaite hobby. Dla przykładu ułożyliśmy i dopasowaliśmy takie słowa i wyrażenia jak:
laufen [biegać]
Ich reite. [Jeżdżę konno.]
lernen [uczyć się]
reisen [podróżować]
singen [śpiewać]
tanzen [tańczyć]
Zabawa tak nam przypadła do gustu, że stworzyliśmy tego samego dnia drugą krzyżówkę do hasła "Haustiere" [zwierzęta domowe]. Literki mieliśmy już rozdzielone. Umówiliśmy się, że możemy się wymieniać litera za literę, gdy brakowało nam konkretnej do ułożenia hasła.
die Kuh [krowa]
die Maus [mysz]
der Hund [pies]
die Gans [gęś]
der Hamster [chomik]
der Fisch [ryba]
die Ziege [koza]
das Meerschweinchen [świnka morska]
die Katze [kot]
Przeprowadziłam tę zabawę z dzieckiem w wieku 9 lat. Bez problemu poradzą sobie z nią uczniowie klasy III szkoły podstawowej, a i z II klasy tego etapu nauki nie powinni mieć trudności w wykonaniu zadania. Zabawa jest bardzo absorbująca i sprawia dużo radości. Podziękowanie za inspirację kieruję tym razem do nauczycielki języka polskiego jednego z gimnazjów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz