wtorek, 10 maja 2016

das Kreuzworträtsel anders - krzyżówka inaczej

  Osobiście bardzo lubię rozwiązywać krzyżówki. Jednak oprócz tego chętnie je tworzę. Krzyżówki  stanowią nie tylko rozrywkę, ale wykorzystuje się je także w ćwiczeniach do nauki języka obcego przy utrwaleniu lub powtórzeniu wiadomości. Dziś zaprezentuję krzyżówkę, którą uczniowie mogą stworzyć samodzielnie. Aczkolwiek zastosujemy tutaj nietypowy środek dydaktyczny - papier toaletowy.

Was brauchen wir?                                                               [ Co potrzebujemy?]
- das Toilettenpapier                                                             [ papier toaletowy ]
- der Filzstift                                                                          [ pisak]

Najlepszy jest do tego celu papier toaletowy bez wzorków, ale z możliwością odrywania listków. Rozwijamy rolkę i na każdym listku piszemy jedną dowolną literę. Następnie zwijamy papier i zaczepiamy np. na klamce od drzwi. Ważne jest tutaj, by można go było rozwijać.


Wie spielt man das?                                                                   [Jak w to się bawi?]
Na początku na stole, dywanie lub podłodze układamy hasło, które jest zapisane czerwonym pisakiem. Następnie każdy gracz kolejno odrywa trzy listki z literami. Gdy uda się mu ułożyć słowa pasujące tematycznie do krzyżówki, dopasowuje je.


Naszym hasłem było słowo "Freizeit" [czas wolny]. Układaliśmy do niego hasła związane z tym tematem, np. różne aktywności, rozmaite hobby. Dla przykładu ułożyliśmy i dopasowaliśmy takie słowa i wyrażenia jak:
 laufen                                                                             [biegać]
 Ich reite.                                                                         [Jeżdżę konno.]
 lernen                                                                             [uczyć się]
 reisen                                                                              [podróżować]
 singen                                                                             [śpiewać]
 tanzen                                                                             [tańczyć]


Zabawa tak nam przypadła do gustu, że stworzyliśmy tego samego dnia drugą krzyżówkę do hasła "Haustiere" [zwierzęta domowe]. Literki mieliśmy już rozdzielone. Umówiliśmy się, że możemy się wymieniać litera za literę, gdy brakowało nam konkretnej do ułożenia hasła.

die Kuh                                                                                   [krowa]
die Maus                                                                                 [mysz]
der Hund                                                                                 [pies]
die Gans                                                                                 [gęś]
der Hamster                                                                            [chomik]
der Fisch                                                                                 [ryba]
die Ziege                                                                                 [koza]
das Meerschweinchen                                                            [świnka morska]
die Katze                                                                                 [kot]


  Przeprowadziłam tę zabawę z dzieckiem w wieku 9 lat. Bez problemu poradzą sobie z nią uczniowie klasy III szkoły podstawowej, a i z II klasy tego etapu nauki nie powinni mieć trudności w wykonaniu zadania. Zabawa jest bardzo absorbująca i sprawia dużo radości. Podziękowanie za inspirację kieruję tym razem do nauczycielki języka polskiego jednego z gimnazjów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz