sobota, 19 marca 2016

Zabawy ruchowo-pamięciowe - Farben und Bewegung

  Ruch znajduje się u dzieci bardzo wysoko w piramidzie potrzeb. Z tego tez powodu warto go wykorzystywać w nauczaniu języków. O dziwo można go równie dobrze zastosować podczas zabaw pamięciowych. Oto przykład takiej zabawy.

"Farben und Bewegung" [kolory i ruch]

Przedstawię tę zabawę na przykładzie "die Familie" [rodzina].


I. Część wstępna
Nim przejdziemy do właściwej części tej zabawy, najpierw musimy skojarzyć kolor z obrazkiem. Warto wypowiadając kolejno nazwy członków rodziny i kolor stworzyć schemat:

 Familienmitglied  - mag  - Farbe                                              [członek rodziny - lubi - kolor]


Zacznijmy od prawej strony, od mamy:
Die Mutter mag blau.                                                                   [Mama lubi niebieski.]
Der Vater mag rot.                                                                       [Tata lub czerwony.]
Die Oma mag orange.                                                                 [Babcia lubi pomarańczowy.]
Der Opa mag gelb.                                                                      [Dziadek lub żółty.]
Der Bruder mag grün.                                                                 [Brat lubi zielony.]
Die Schwester mag schwarz.                                                       [Siostra lubi czarny.]


Następnie utrwalamy skojarzenia członka rodziny z kolorem korzystając z zabaw pamięciowych, np. "Was ist verschwunden?" W tym przypadku, ponieważ mamy członków rodziny, lepiej zapytać:
- Wer ist verschwunden?                                                              [ Kto zniknął?]
Spróbujmy zatem. Spójrz na zdjęcie poniżej i odpowiedz na pytanie: Wer ist verschwunden?
Poprawna odpowiedź znajduje się pod zdjęciem. Spróbuj odgadnąć bez podglądania.


 - Richtig. Der Opa ist verschwunden. Der Opa mag gelb.


- Wer ist verschwunden?


- Richtig. Die Mutter ist verschwunden. Sie mag blau. Die Oma ist verschwunden. Sie mag orange.   Der Bruder ist verschwunden. Er mag grün.



II. Część właściwa
Zbieramy obrazki z członkami rodziny. Trzy obrazki rozkłada w pokoju dziecko, trzy my. Następnie mówimy nazwę koloru. Dziecko wypowiada nazwę członka rodziny, do którego przydzielony został ten kolor i stara się jak najszybciej go odnaleźć. Liczymy do trzech, jeśli dziecko zdąży dobiec na dywan z obrazkiem zdobywa kolor i obrazek, czyli jeden punkt. Jeśli nie uda się mu, wówczas obrazek wraca na swoje miejsce i następuje zmiana. Teraz dziecko podaje nazwę koloru, a my musimy przypomnieć sobie członka rodziny i dobiec z obrazkiem nim dziecko powie trzy. Zamiany następuję niezależnie od tego, czy uda się nam lub dziecku zdobyć obrazek i kolor, czy też nie.


- grün.
  • Der Bruder mag grün.
- 1, 2, 3,  Stopp!
 

Tym razem się udało. Wygrywa ta osoba, która zdobędzie więcej punktów.


    Zabawa ta pozwala nie tylko zapamiętać słówka, ale również dzięki niej ćwiczymy spostrzegawczość. Wspaniale nadaje się do utrwalenia materiału. Można ją śmiało zastosować przy innych tematach, jak np. Hobby. Wówczas jednak należy zmienić schemat i zamiast "mag" [lubi] wstawić np. czasownik "ist" [jest]. Udanej zabawy!
   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz